Het is mogelijk om een dynamisch verkeersmodel te maken van de Amsterdamse grachten en hier
testen op te doen. Hierdoor kan je met een paar metingen op strategische plekken praktisch alle
verkeersbewegingen in kaart brengen.
Dit geeft de mogelijkheid om lokale interventies toe te passen en de impact globaal te analyseren.
De lokale pijnpunten zijn het kruispunt Brouwersgracht - Singel en Leidsegracht - Prinsengracht. Echter,
het valt ook op dat er naast deze lokale pijnpunten weinig problemen zijn in de rest van het model. De
bezetting is gering, de hoeveelheid vaarbewegingen zorgt niet voor problemen en de doorvaartijd ligt dicht
tegen het nominale aan. Hierdoor kan geconcludeerd worden dat in het geobserveerde gebied twee lokale
pijnpunten de voornaamste problemen veroorzaken.
De eerste aanbeveling is tellingen uit te voeren op meer plekken.
Om het huidige model nauwkeuriger te maken zouden op de kruispunten Leliegracht - Keizersgracht en de
Singelgracht - Brouwersgracht extra tellingen uitgevoerd moeten worden.
De tweede aanbeveling is om nu het model uit te breiden over de gehele grachtengordel.
Dit zal de invloed van een interventie completer maken en maakt ook knelpunten op andere plekken beter
inzichtelijk. Bij de analyse van de data kwam naar voren dat de grootste drukte zich voordoet in het
gemodelleerde gebied. Echter, dit betekent niet dat andere punten minder relevant zijn.
De derde aanbeveling is om verstoringen in kaart te brengen. Het gaat hier om verstoringen die aangebracht
worden door bijvoorbeeld stilliggende schepen bij op- en afstap plekken, schepen die keren in de vaargeul of
tijdelijke versmallingen in het vaarwater.
De laatste aanbeveling is om met het complete model huidige en nieuwe interventies te testen.
De huidige interventies kunnen dan ook op andere plekken in het model worden geplaatst.
Dit heeft dan weer een ander effect.
Het pad om uiteindelijk een model te maken dat alle grachten omvat met een gebruiksvriendelijke interface zal naar schatting 10 weken duren (mits de eerste en de derde aanbeveling worden overgenomen). Daarna kost het naar schatting tussen de 1 tot 4 dagen om een nieuwe interventie te modelleren. De duur hangt af van de complexiteit. Aangezien het model in modules werkt kan altijd op een later tijdstip een nieuw rak, kruispunt, brug, op- en afstapplaats of interventie worden toegevoegd. Hierdoor blijft het model bruikbaar. Om het model actueel te houden is het aanbevolen om zo recent mogelijke tellingen te gebruiken. Vooral wanneer het model voor meerdere jaren gebruikt zal worden.